Страницы истории традиционной культуры Белорусского края.

Виктория Ковалева 

 

Исследование традиционной бытовой культуры поселений нашего края имеет огромное значение для изучения народных промыслов и ремесел, основных занятий населения Беларуси, его традиционной обрядности, белорусской народной одежды и вышивки.

В Беларуси издавна были развиты народные ремесла: изготовление сельскохозяйственных орудий труда, обработка дерева, гончарство и ткачество.

Основным материалом для изготовления домотканого полотна служил лен, конопля, реже шерсть. Изделия из домотканого полотна входили в девичье приданое. Ткачество было одним из ведущих домашних занятий.

Прекрасные образцы народной вышивки, распространенной среди славянского населения, говорят о многом. Вышивкой украшались предметы домашнего обихода: настольники, рушники для икон, фотографии, зеркала. В девичье приданое обязательно входили вещи, украшенные вышивкой: рубахи, подзоры, юбки-спидницы. По поверью, вышитые полотенца обладали магической способностью сохранять и оберегать от дурного глаза, болезней, способствовать благополучию, счастью и богатству. Особенно часто использовалась вышивка в народной одежде.

Предметами свадебной обрядности являются юбки, блузки, рубахи. Рукава рубах богато украшены растительным и геометрическим орнаментом. Свадебный костюм полагалось бережно хранить в сундуке: очень часто его использовали в качестве погребального костюма («одежда на смерть»), а в случае надобности как средство лечебной магии. Существует поверье, что если завернуть в свадебное платье больного ребенка, он выздоровеет. Большое значение в свадебном обряде славянского населения играло полотенце (рушник). Функции его разнообразны. Держась за полотенце, жених и невеста шли венчаться в церковь. На рушник ставили свадебный каравай. Полотенце служило подножником, который расстилали в церкви под ногами молодых. Полотенцами перевязывались различные свадебные чины (сваты, дружок, дружка). Почти все свадебные полотенца богато украшены на концах кружевом ручного плетения.

Особый интерес представляют фотографии. По ним мы узнаем историю традиционного костюма, типы жилищ, старинные обряды. Ветковский музей имеет большую этнографическую коллекцию по истории традиционной культуры Белорусского края. О типичных чертах белорусской национальной одежды я попросила рассказать работника музея Татьяну Шевеленко.

     - У кожным рэгiене Беларусi i нават у асобных весках да канца XIX ст. сфармiраваýся свой узор касцюма.

     Этнографы па сумме такiх адзiнак як крой, дэкор, каляровае рашэнне касцюма, таксама спосабаý нашэння асобных яго частак вызначаюць тыпавыя , эталонныя формы касцюма. Iх лакалiзацыя адпавядае этнаграфiчным зонам на Беларусi: Заходняму i Усходняму Палессю, Падняпроýю, Цэнтральнай Беларусi, Паазер’ю I Панямонню.

     Народнае адзенне Заходняй Беларусi вылучаецца самабытнасцю i ýстойлiвасцю

традыцыйных форм.

     Толькi ý Заходнiм Палессi сустракаюцца не ýласцiвыя iншым беларускiм рэгiенам спаднiцы з вяленай воýны (буркi), блiзкiя да паневы шырокiя фартухi (затулкi), старасвецкiя памiткi (платы), рытуальныя галаýныя ýборы.

     Комплекс касцюма складаеца з тыповых для Беларусi частак: кашулi, спаднiцы, фартуха. Кашуля полiкава крою з доýгiмi, шырокiмi рукавамi, забранымi ý запясцi на манжэту.

     Кашуля ýпрыгожвалася арнаментам, якi кампанаваýся ý палосы.

     Каляровае рашэнне касцюма – дамiнаванне белага i чырвонага.

     Усходнее Палессе.

     У народным адзеннi Усходняга Палесся добра захавалiся традыцыйныя рысы, што выяýляюць агульнаславянскую аснову. Старасвецкi жаночы комплекс з паневай сустракаýся тут да 30-х гг. 20 ст. Для касцюма характэрна палiхрамiя: акрамя белага i чырвона-блакiтны, чорны, жоýты, вохрысты, зялены.

     Тут таксама больш разнастайнасцей у тыпах комплексаý: iснавалi як комплексы, характэрныя для Заходняга Палесся (кашуля, спаднiца, фартух), так i комплексы з нясшытым паясным адзеннем (паневай, плахтой, запаскай). Сустракаецца таксама спаднiца з прышытым гарсэтам (“андарак з деяткай”).

     Падняпроýе.

     У традыцыйным жаночым адзеннi яшчэ ý пачатку 20 ст. бытавалi старажытныя паневы: узорныя андаракi з безрукаýкай (гарсэтам), i саяны (аналагiчныя рускiм сарафанам).

     Жаночыя кашулi шылi звычайна з плечавымi ýстойкамi (полiкамi). Кашуля ýпрыгожвалася вышыýкай i тканым арнаментам чырвонага або камбiнiраванага з чорным колераý.

     Цэнтральная Беларусь.

     Для жаночага комплексу найбольш тыповымi з’яýляюцца дэкарыраваная кашуля з полiкамi, суконны андарак (або льняная спаднiца), фартух, безрукаýка (гарсэт), на галаве – гапец (“каптур”), хустка.

     Каляровая гамма: спалучэнне белага, чырвонага i чорнага колераý.

     Панямонне.

     Складаецца з асноýных тыповых частак – кашуля, андарак, гарсэт. Другi варыянт уключае кофту (надзявалася на кашулю) i станiк.

     Переважала каляровая гамма халодных таноý: зялены, бiрузовы, сiнi.

     Своеасаблiвую выразнасць касюму надавалi шматлiкiя варыянты чапцоý i каптуроý, якiя шылiся найчасцей з крамнага матэрыялу, меý навушнiкi, а па краi абшываýся стужкамi, якiя спускалiся спераду.

     Паазер’е.

     Для гэтага рэгiену характэрны 2 варыятна комплексаý:

1)            уваходзiла спаднiца-андарак + кашуля i фартух.

2)            уваходзiý саян тыпу сарафана + кашуля i фартух.

     У пачатку XX ст. атрымаý распаýсюджанне касцюм, якi спалучаý кофту, спаднiцу, фартух, кашулю.

     Переважалi адзенкi блакiтнага колеру (у набойцы). У вышыýке переважаý традыцыйны чырвоны колер. Ва ýзорнай тэхнiцы ýпрыгожвання пераважала вышыýка i набойка, якая ý жаночым адзеннi (кашулях, фартухах) спалучалася з карункамi (кружэвамi) i мярэжкай.

 

Лучшие достижения национальной белорусской одежды используются и переосмысливаются художниками-модельерами, мастерами народных художественных промыслов, остаются источником творческого вдохновения, высоким образцом искусства.